Skip to main content

Навички травмачутливої комунікації з військовими та ветеранами

Спілкування для військового може стати маркером того, чи взаємодіяти з вами. Перша зустріч і перший контакт ключові.

Головний принцип взаємодії: Військові потребують не жалості й не пафосу, а поваги, спокійної присутності, щирої підтримки без тиску.
Якщо ви говорите тригерні фрази, думки на кшталт: “Я тебе розумію”. Це ніколи не буде так, бо ви цивільний, а він військовий. Перебування в зоні бойових дій, на лінії бойового зіткнення – дуже важкий досвід, який неможливо вичитати в книжках або подивитись в ютубі. Тому ви ніколи до кінця не зрозумієте військового. І краще так і сказати про це.

 Навички травмачутливої комунікації з військовими та ветеранами

1. Уважне слухання

Дайте військовому простір говорити у своєму темпі і стільки, скільки він хоче. Слухайте не для відповіді, а для розуміння. Слухайте без перебивань, порад і коментарів.

2. Повага до особистісних кордонів

Не ставити занадто особистих запитань без готовності співрозмовника. Не лізти в душу. Водночас бути готовим вислухати те, що надмірно турбує. Поважати і відчувати особистісні кордони військового і регулювати власні емоції.

3. Спостереження за невербальними проявами

Звертайте увагу на міміку, тон голосу, рухи. Іноді вони скажуть більше за слова. Поважайте, якщо співрозмовник стає напруженим, і змініть тему або зупиніть розмову.

4. Прийняття досвіду без оцінки

Створіть атмосферу безпечного простору. Не коментуйте, що добре, що погано, правильно чи ні. Уникайте суджень типу: “Я б на твоєму місці…” або “А чого ви не зробили отак?”.

5. Формування довіри через щирість

Будьте щирими. Не намагайтесь “грати роль” або виглядати надмірно обізнаним. Краще сказати: “Я не знаю, як правильно, але хочу бути поряд.” Військовий сленг особливий. Не знати його для цивільних людей нормально. Завжди можна перепитати, і військовий, якщо він відчуває цей безпечний простір — розкаже.

6. Саморегуляція власних емоцій

Будьте здатні витримати сильні емоції іншої людини без поспіху їх «виправити» і вміти витримати важкі історії і емоції, не виправляючи їх.

Помилки у спілкуванні з військовими

1. Знецінення досвіду

Фрази на кшталт: «Усім важко, тримайся» чи «Це дрібниці, скоро забудеться» можуть викликати як мінімум відчуття ізоляції.
А як максимум агресивні реакції

2. Непрохані поради

Спроби швидко «вирішити» проблему словами «Тобі треба більше відпочивати» або «Не думай про це» звучать поверхнево.
Взагалі давати непрохані поради – це те, що дуже недоречно ніколи. Але з військовим це особливо погано працює.

3. Надмірна цікавість до деталей бойових дій

Запитання «Ти бачив смерті?» або «А що було найстрашніше?» неетичні й можуть травмувати. Більшість військових бачили смерть, і це досвід, який став звичним для них. Багато хто живе з тими смертями, які неопрацьовані – побратими, або перший контактний бій. І ваші питання можуть зачепити дуже болючі струни в його душі, які можуть ще більше нашкодити.

4. Героїзація та жалість

Фрази «Ти герой, мусиш бути сильним» можуть створити додатковий тиск і завадити відкритій розмові про вразливість.
Героїзація – це те, що дуже не подобається всім військовим. Жалість – друга крайність. Де військовий замість того, щоб отримати підтримку і спілкування на рівних отримує жалість. Жалість ослаблює і показує відношення до нього, як до неспроможного. Висловлюйте підтримку та віру, вони нададуть йому сил та натхнення.

5. Порівняння з іншими

Слова на зразок «Інші ж повернулися й нормально живуть» викликають сором і відчуття неспроможності. Взагалі порівняння досвідів – це те, що може дуже руйнувати. Якщо хтось поводиться нормально і спокійно на погляд цієї людини – це зовсім не означає, що
Кожен досвід унікальний і порівнювати зовсім не варто.

6. Ігнорування сигналів

Якщо військовий уникає теми чи змінює розмову, варто поважати межі. Продовження наполегливих запитань є порушенням безпеки.
Тіло, погляд, поведінка – багато невербальних сигналів скажуть вам про те, чи хоче він продовження розмови, чи ні.

7. Фальшива підтримка

Надмірний оптимізм у стилі «Все буде добре» може здатися байдужістю до реального болю. Найгірша фраза “Тримайся”.

8. Жарти або чорний гумор у невдалий момент

Це може звучати як образа чи знецінення пережитого або як бажання «стати своїм». Але не переживши досвід бойових дій, це виглядає як мінімум недолуго, а як максимум дуже зверхньо і відштовхуюче.

9. Переведення теми на себе

«Я тебе розумію, бо й у мене були проблеми…». “Слухай, знаєш, які труднощі у мене зараз” Це віддаляє, бо цивільні «проблеми» сприймаються як дрібниці. Завдяки військовим всі цивільні загалом мають можливість жити і ходити вулицями, тому мінімальна вдячність – це база.

10. Дотик без дозволу і різкі рухи

Обійми чи поплескування можуть викликати агресію або тривогу. Військовий після зони бойових дій може знаходитись в стані постійної напруги, симпатична нервова система заведена і він в постійному очікуванні небезпеки. Ваші різкі рухи або дотик можуть зруйнувати ту довіру, яка починається.

7 конкретних тем, які найчастіше провокують непорозуміння з військовими.

Це не фрази. Це теми, напрямки розмови. Ці теми найчастіше провокують непорозуміння або конфлікти з військовими. Тому намагайтесь їх оминати.

  1. Подробиці бойових дій/смертей;
  2. Особисті втрати/поранення;
  3. Критика армії/командування/держави;
  4. Токсичний оптимізм;
  5. Питання про особисте без згоди;
  6. Примус до емоційних зізнань;
  7. Ідеалізація (патетика).

Вчіться взаємодіяти і комунікувати.  А іноді просто бути поруч мовчки

Піклуйтеся також і про свій емоційний стан